پرسش‌های متداول

تعداد بازدید:۵۵

آخرین ویرایش: ۰۶ آذر ۱۴۰۰


شرایط ثبت نام در دانشگاه جامع علمی-کاربردی چگونه است؟

- داشتن گواهینامه پایان دوره متوسطه از داخل یا خارج کشور مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش یا برابر آن برای آمـوزش هـای حوزوی (مطابق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی) برای ورود به مقطع کاردانی و نیز ارائه تاییدیه تحصیلی یک هفتـه پـس از شـروع تحصیل.

- ارائه گواهی معدل دار به همراه اصل مدرک برای دارندگان دیپلم تطبیقی در هنگام ثبت نام الزامی می باشد.

- داشتن گواهینامه مقطع کاردانی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشـکی بـرای ورود به مقطع کارشناسی ناپیوسته و نیز ارائه تاییدیه تحصیلی یک هفته پس از شروع تحصیل.

- دارندگان مدرک کاردانی با تاریخ بعد از 31/6/86 برای شرکت در دوره های کارشناسی ناپیوسته باید دارای حـداقل معـدل 12 باشند.

- دارندگان مدرک کاردانی بین مقطعی قبل از تاریخ 31/6/86 با گذراندن 68 تا 70 واحد درسی صرف نظر از میانگین کل نمرات و دارندگان مدرک بین مقطعی بعد از تاریخ 31/6/86 با گذراندن حداقل 68 واحد درسی و حداقل معدل 12 امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ناپیوسته را دارند.

- بر اساس" آیین­نامه شرکت دارندگان مدارک معادل و غیررسمی در آزمون‌های ورودی مقاطع بالاتر " به شماره 77633/2 مورخ 28/5/92 وزارت و باستناد نامه­های شماره 173805 مورخ 10/08/1395 وزارت و همچنین نامه شماره 5714/99/دش مورخ 30/04/99 دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور، دارندگان مدارک معادل مورد تایید وزارت ورودی‌های تا پایان سال 1381 که در دوره­های با مجوز شورای گسترش آموزش عالی، برنامه­های درسی دوره را برابر برنامه‌های مصوب وزارت گذرانده­اند، اجازه دارند، در صورت ارائه گواهی قبولی در آزمون جامع دارندگان مدارک معادل در دوره‌های بدون آزمون دانشگاه‌ها، موسسات و مراکز آموزش عالی ثبت‌نام و در صورت قبولی، ادامه تحصیل دهند. افرادی که در دوره‌های فاقد مجوز شورای گسترش آموزش عالی وارد شده­اند، مشروط بر ارائه گواهی قبولی در آزمون جامع دارندگان مدارک معادل در دوره‌های بدون آزمون دانشگاه‌ها، موسسات و مراکز آموزش عالی و  نیز رعایت برنامه‌های درسی دوره مصوب وزارت، تعدادی درس جبرانی براساس بخشنامه معاونت آموزشی دانشگاه بشماره 5177/93/م مورخ 14/2/93 می­گذرانند..

- مدارک داخلی کلیه مراکز و موسسات اعم از دانشگاه امام حسین(ع)، نیروی انتظامی، دانشگاه پلیس، سپاه پاسداران، مالک اشتر، امام علی(ع)، دانشگاه صدا و سیما، ورودی‌های بعد از سال 1377 موسسه بانکداری، سازمان مدیریت صنعتی و... مدرک معادل محسوب نشده و غیر قابل قبول می‌باشد.

آیا افرادی که از دانشگاه جامع علمی- کاربردی دانش آموخته می شوند می توانند در مقاطع تحصیلی بالاتر ادامه تحصیل دهند؟

بله، دانشگاه جامع علمی-کاربردی از دانشگاه های زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری است، مدرک این دانشگاه مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری بوده و برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و در کلیه دانشگاه های داخل و خارج از کشور معتبر است.

منظور از سال تحصیلی و نیمسال تحصیلی چیست؟

هر سال تحصیلی مرکب از دو نیمسال (ترم) تحصیلی (نیمسال اول و دوم) و در صورت لزوم یک دوره تابستانی است. هـر نـیمسـال تحصـیلی شـامل 16 هفته و هر دوره تابستانی شامل 6 هفته آموزش است. نیمسال اول از مهرماه، نیمسال دوم از بهمن ماه و دوره تابستانی از تیرماه آغاز می شود.

انتخاب واحد در دانشگاه چه زمانی است؟

دانشجو موظف است در مهلت هایی که توسط دانشگاه اعلام می شود (معمولاً شهریور ماه برای نیمسال اول، بهمن ماه برای نیمسال دوم و تیرماه برای دوره تابستان)، برای انتخاب واحد به سامانه جامع آموزشی دانشگاه (سامانه هم آوا) به آدرس edu.uast.ac.ir مراجعه نماید. عدم مراجعه جهت انتخاب واحد، انصراف از تحصیل تلقی خواهد شد.

- انتخاب واحد حتماً بایستی توسط خود دانشجو انجام شود، در غیر این صورت کلیه مسئولیت ها و عواقب ناشی از آن به عهده دانشجو خواهد بود.

کلیدواژه‌ها: انتخاب_واحد سامانه آموزش

نام کاربری و رمز عبور سامانه هم آوا چیست؟  

- نام کاربری "کد ملی" و رمز عبور "کد ملی" می باشد.

- به منظور امنیت بیشتر، پس از اولین ورود رمز عبور خود را تغییر دهید.

- از در اختیار قرار دادن نام کاربری و رمز عبور به افراد غیر جداً خودداری شود.

در صورتی که رمز عبور سامانه هم آوا را فراموش کردم کجا باید مراجعه نمایم؟  

- در صورت فراموشی رمز عبور سامانه، به کارشناس آموزش مرکز آموزشی خود مراجعه نمایید.

حداقل و حداکثر تعداد واحدها در هر نیمسال تحصیلی چند واحد است؟ 

هر دانشجو می تواند در هر نیمسال تحصیلی حداقل 12 و حداکثر 20 واحد درسی را انتخاب نماید.

- اگر میانگین نمرات (معدل) دانشجویی  در یک نیمسال حداقل 17 باشد، در اینصورت دانشجو با تایید گروه آموزشی در نیمسال تحصیلی بعد می تواند حداکثر تا 24 واحد درسی اخذ نماید.

- در صورت اخذ درس کارورزی در طی نیمسال عادی سقف واحدهای قابل اخذ 14 واحد است (12واحد درسی + 2واحد کارورزی)

- برای دانشجویان با معدل بالای 17 و همچنین دانشجویان نیمسال آخر، سقف مذکور در صورت اخذ درس کارورزی به 18 واحد افزایش می یابد (16 واحد درسی + 2 واحد کارورزی)

- به منظور اتمام دروس رشته در مدت 2 سال، زمان پیشنهادی جهت اخذ درس های کارورزی 1 و 2 برای دانشجویان ورودی مهرماه، تابستان­های سال اول و دوم و برای دانشجویان ورودی بهمن ماه، تابستان بعد از ترم های اول و سوم است.

- کاربینی یک درس یک واحدی عملی که طی 32 ساعت به منظور مشاهده و آشنایی با حوزه شغلی مرتبط با رشته مورد نظر صرفاً در اولین نیمسال تحصیلی به دانشجو ارائه می شود.

- تعداد واحدهای انتخابی در دوره تابستانی حداکثر 6 واحد درسی است.

- در شرایط خاص که دانشجو با گذراندن 8 واحد درسی دانش آموخته شود، با تایید شورای مرکز، می تواند واحدهای مذکور را در دوره تابستان اخذ نماید.

حداقل نمره قبولی در هر درس چند است؟

حداقل نمره قبولی در هر درس 10 است.

حذف و اضافه چه زمانی انجام می شود؟

دانشجو می تواند در هر نیمسال تحصیلی، فقط در مهلتی کمتر از دو هفته پس از شروع نیمسال تحصیلی، حداکثر دو درس دیگر انتخاب یا دو درس انتخابی خود را حذف نماید، مشروط بر آن که تعداد واحدهای انتخابی وی از حد مقرر تجاوز  ننماید.

آیا حضور در جلسات درس و امتحانات الزامی است؟

- حضور دانشجو در تمام جلسات درس الزامی است.

- اگر دانشجو در درسی بیش از 3 جلسه و یا در جلسه امتحان پایان نیمسال آن درس غیبت داشته باشد، چنانچه غیبت دانشجو به تشخیص شورای آموزشی مرکز، غیر موجه تشخیص داده شود، نمره آن درس صفر و در صورت تشخیص موجه، برای آن درس غیبت موجه می شود. اگر دانشجو در درسی بیش از 3 جلسه غیبت داشته باشد، اجازه حضور در جلسه امتحان را ندارد.

منظور از مشروطی در ترم چیست؟

چنانچه میانگین نمرات دانشجو در هر نیمسال تحصیلی کمتر از 12 شود، دانشجو در آن نیمسال مشروط تلقی می شود و در نیمسال بعدی حداکثر می تواند تا 14واحد درسی انتخاب کند.

تذکر مهم: چنانچه دانشجو در دو نیمسال تحصیلی متوالی یا متناوب مشروط شود از ادامه تحصیل محروم می گردد.

انصراف از تحصیل در دانشگاه چگونه است؟  

- عدم انتخاب واحد دانشجو در هر نیمسال تحصیلی، انصراف از تحصیل محسوب می شود.

در صورتی که تاریخ انصراف از تحصیل دانشجویان بعد از مهلت حذف و اضافه باشد، شهریه پرداختی (شهریه ثابت و شهریه متغیر) قابل بازگشت نمی باشد ولی چنانچه تاریخ انصراف قبل از مهلت مذکور باشد، فقط شهریه متغیر قابل بازپرداخت می باشد

مرخصی تحصیلی در دانشگاه چگونه است؟

- دانشجو می تواند در هریک از دوره های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته حداکثر برای 1 نیمسال از مرخصی تحصیلی استفاده نماید.

- مدت مرخصی تحصیلی، جزو حداکثر مدت مجاز تحصیل دانشجو در هر دوره محسوب می شود.

سرفصل مصوب رشته از کجا قابل دریافت است؟

- سرفصل مصوب هر رشته از سایت دانشگاه به این آدرس قابل مشاهده و دانلود می باشد.

- رعایت سرفصل دروس (همنیاز، پیشنیاز و دروس پیش دانشگاهی (جبرانی)) طبق سرفصل مصوب شورای آموزشی و درسی ضروری می باشد.

- کارورزی 1 پیشنیاز کارورزی 2 می باشد.

 

معادل سازی دروس به چه نحو می باشد؟

- دروس عمومی، اصلی، پایه و تخصصی دانشجویان انصرافی، محروم از تحصیل و دانش­آموخته دانشگاه‌های علمی-کاربردی (ترمی و پودمانی)، دانشگاه فنی و حرفه‌ای و فقط دروس عمومی و پایه دانشجویان انصرافی، محروم از تحصیل و دانش­آموخته دانشگاه‌های دولتی،  آزاد اسلامی، پیام­نور و غیرانتفاعی در صورت پذیرش در دانشگاه، به نحوی معادل‌سازی ‌گردد که دانشجویان در دوره جدید حداقل 25 واحد درسی ثبت‌نام نموده و بگذرانند.

- نمره دروس معادل سازی می بایست حداقل 12 باشد.

- معادل سازی دروس صرفا در شیوه های آموزشی هم عرض به شرح زیر صورت می گیرد:

الف) واحدهای گذرانده دانشجوی حضوری به دوره های حضوری، نیمه حضوری یا غیرحضوری.

ب) نیمه حضوری به نیمه حضوری یا غیرحضوری

ج) غیرحضوری به غیرحضوری

- دروس گذرانده شده در مقاطع تحصیلی با مدرک معادل، سطح یک و سطح دو حوزه علمیه و فراگیر پیام نور قابل معادل‌سازی نمی‌باشد. دروس حوزه اسلامی دانشگاهیان بعد از بررسی و تایید نهایی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری قابل معادل‌سازی می‌باشد.

- معادلسازی دروس کاربینی، کارورزی 1 و 2 صرفاً برای دانشجویان انصرافی و اخراجی دوره‌های علمی- کاربردی مجدداً در همان مقطع و همان رشته گرایش با سرفصل مصوب پذیرفته شده باشند امکان‌پذیر است. دروس مهارت مشترک با توجه به محتوای آموزشی فقط در گروه آموزشی مربوطه قابلیت معادل‌سازی را دارد.

- آن دسته از دانشجویانی که دارای مدرک بین­مقطعی کاردانی بوده و در مقطع کارشناسی­ناپیوسته پذیرفته می­شوند، چنانچه واحدهای درسی بیشتر از مقطع کاردانی گذرانده باشند، در صورت مطابقت سرفصل، تعداد واحد و نمره 12 با نظر گروه آموزشی و شورای مرکز قابل معادل­سازی است.

- شورای مرکز می‌بایست در اولین نیم‌سال تحصیلی دانشجویان جدیدالورود، حداکثر تا زمان حذف و اضافه پس از بررسی محتوای دروس، تعداد واحد (یکسان و یا تعداد واحد بیشتر به کمتر) و نمرات اکتسابی و مقاطع تحصیلی (هم سطح، از مقطع تحصیلی بالا به پایین، از مقطع کاردانی به کارشناسی پیوسته و از مقطع کارشناسی پیوسته به کاردانی و کارشناسی ناپیوسته) درصورت مطابقت، نسبت به معادل‌سازی دروس اقدام نماید.

حذف پزشکی به چه نحو است؟

چنانچه دانشجویی به دلیل بیماری و یا بروز حادثه‌ای ناگوار قادر به حضور در جلسات امتحان نباشد و تقاضای حذف پزشکی درس یا ترم را داشته باشد می بایست حداکثر ظرف مدت 48 ساعت گواهی و مدارک پزشکی را برای تایید پزشک معتمد به مراکز آموزشی علمی-کاربردی ارائه نمایند. لازم به ذکر است درصورت حضور دانشجو در جلسه امتحان حذف پزشکی درس امکان پذیر نمی باشد.

آیا امکان استفاده از مرخصی تحصیلی در ترم اول وجود دارد؟

خیر، در ترم اول میهمان، تغییر رشته و مرخصی  و انتقال ممنوع می باشد.

آیا می توان همزمان با انجام خدمت نظام وظیفه در دانشگاه نیز تحصیل کرد؟

تحصیل همزمان سربازان وظیفه در حین انجام خدمت ممنوع می باشد.

نحوه اخذ درس به صورت معرفی به استاد چگونه است؟

- در صورتی که دانشجو در آخرین نیمسال تحصیلی حداکثر دو درس نظری برای دانش آموختگی داشته باشد، با تایید شورای مرکز و با رعایت سقف واحدهای آن نیمسال می تواند خارج از تاریخ امتحانات اعلام شده در تقویم آموزشی، امتحان آن درس را به صورت معرفی به استاد در آن نیمسال یا دوره تابستان بگذراند.

- چنانچه دانشجویی قبلاً یک درس نظری- عملی را اخذ ولی نمره قبولی کسب نکند، اما دوره عملی درس فوق را گذرانده باشد، می تواند بخش نظری آن درس را به صورت معرفی به استاد اخذ نماید. رای شورای مرکز در خصوص اجرای این بند الزامی می باشد.

- اخذ معرفی به استاد درس نظری- عملی که قبلاً دارای غیبت موجه و یا غیر موجه و یا حکم شورای انضباطی (نمره 25/0) می باشد، امکان پذیر نیست.

در صورت عدم ارتباط نوع دیپلم یا کاردانی پذیرفته شده با مقطع بالاتر، به چه نحو عمل می گردد؟

در صورت عدم ارتباط نوع دیپلم و یا کاردانی با مقطع بالاتر، دانشجو می بایست تعدادی واحد جبرانی را بگذراند ( حداکثر 6 واحد).

مدت زمان دوره های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته چند سال است؟ 

حداکثر مدت مجاز تحصیل در دوره های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته  2.5 سال است.

در صورتی که حداکثر مدت مجاز تحصیل به اتمام رسیده اما هنوز دروس دانشجو باقیمانده باشد دانشجو باید درخواست افزایش سنوات بدهد.

برای دریافت گواهینامه موقت پایان تحصیلات مقطع کاردانی و کارشناسی چه باید کرد؟

دانشجو موظف است بعد از گذراندن کلیه دروس خود به مرکز آموزش مراجعه نماید و تسویه حساب نماید.

مرکز آموزش نیز پس از تسویه حساب دانشجو، مدارک دانش آموخته را به واحد استانی ارسال می کند.

پس از بررسی پرونده دانش آموختگی گواهینامه موقت پایان تحصیلات صادر می شود و تحویل مرکز آموزش می گردد.

دانش آموخته می تواند ضمن مراجعه به مرکز آموزش گواهینامه موقت پایان تحصیلات خود را دریافت نماید.

برای دریافت دانشنامه مقطع کاردانی چه باید کرد؟

- برای دریافت دانشنامه خود لازم است خود دانش آموخته شخصا به همراه مدارک ذیل به اداره پست اصلی شهرستان خود مراجعه نماید:

نحوه ارسال از طریق اداره پست طبق قرارداد سراسری و بصورت دوپاکته می باشد.

مدارک لازم جهت دریافت دانشنامه مقطع کاردانی:

1- اصل گواهی موقت دوره کاردانی

2- اصل شناسنامه و کارت ملی

3- اصل کارت پایان خدمت هوشمند (ویژه آقایان)

4- یک قطعه تمبر 10،000 ریالی (بانک ملی ایران)

5- دو قطعه عکس 4*3 (رنگی - زمینه سفید)

برای دریافت دانشنامه مقطع  کارشناسی چه باید کرد؟

- برای دریافت دانشنامه خود لازم است خود دانش آموخته شخصا به همراه مدارک ذیل به اداره پست اصلی شهرستان خود مراجعه نماید:

نحوه ارسال از طریق اداره پست طبق قرارداد سراسری و بصورت دوپاکته می باشد.

مدارک لازم جهت دریافت دانشنامه مقطع کارشناسی:

1- اصل گواهی موقت دوره کارشناسی

2- اصل و کپی دانشنامه دوره کاردانی

3- اصل شناسنامه و کارت ملی

4- اصل کارت پایان خدمت هوشمند (ویژه آقایان)

5- یک قطعه تمبر 10،000 ریالی (بانک ملی ایران)

6- دو قطعه عکس 4*3 (رنگی - زمینه سفید)

آیا دانش آموخته دانشگاه جامع علمی- کاربردی می تواند از سهمیه دانش آموختگان ممتاز جهت برخورداری از تسهیلات ورود به مقطع کارشناسی ارشد استفاده نماید؟

بله، دانش آموختگان رتبه اول دوره کارشناسی ناپیوسته که بر اساس کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد شده اند، می بایست در زمان اعلام شده توسط سازمان سنجش آموزش کشور به مرکز آموزش محل تحصیل خود مراجعه نموده و درخواست خود را ارائه نمایند.

چه مدارکی برای دریافت دانشنامه لازم است؟

مدارک مورد نیاز برای تحویل دانشنامه را می‌توانید اینجا ببینید.

 

برای دریافت دانشنامه لازم است دانش ­آموخته(شخصا) با به همراه مدارک ذیل به واحد استانی مراجعه نماید:

مدارک لازم جهت  دریافت دانشنامه مقطع کاردانی:

1- اصل گواهینامه موقت دوره کاردانی

2- اصل شناسنامه و کارت ملی

3- اصل کارت پایان خدمت هوشمند (ویژه آقایان)

4- یک قطعه تمبر 10،000 ریالی (بانک ملی ایران)

5- دو قطعه عکس 4*3 (رنگی - زمینه سفید)

 

 

مدارک لازم جهت  دریافت دانشنامه مقطع کارشناسی:

1- اصل گواهینامه موقت دوره کارشناسی

2- اصل و کپی دانشنامه دوره کاردانی

3- اصل شناسنامه و کارت ملی

4- اصل کارت پایان خدمت هوشمند (ویژه آقایان)

5- یک قطعه تمبر 10،000 ریالی (بانک ملی ایران)

6- دو قطعه عکس 4*3 (رنگی - زمینه سفید)

 

توجه:

 1- جهت دریافت دانشنامه، وام صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (در صورت استفاده) باید تسویه گردد.

2- به همراه داشتن کارت هوشمند پایان خدمت (برای آقایان) الزامی می­باشد و بدون آن تحویل دانشنامه امکانپذیر نمی­باشد.

3- دانشنامه فقط به خود شخص یا فردی که از طرف ایشان وکالت محضری دارد، تحویل داده می­شود.

چه رشته‌ای در کدام مرکز آموزشی ارائه می‌شود؟

رشته‌های ازائه شده در مراکز آموزش علمی کاربردی استان گلستان در پذیرش مهرماه 1400 را می‌توانید در اینجا مشاهده نمایید.

کلیدواژه‌ها: پذیرش ثبتنام ثبت نام

دوره تکمیلی بین سطوح تحصیلی چیست؟

به دوره آموزش عالی کوتاه مدتی اطلاق میگردد که بالاتر از سطح متوسطه بوده و در بین مقاطع تحصیلی آموزش عالی به منظور ارتقاء، افزایش بهره وری نیروی کار، افزایش دانش و مهارت شغلی و شایستگی های حرفه ای مطابق با فناوری روز، در شروع و یا حین کار، محیط کار، کارگاه و یا مراکز آموزش به صورت بسته های آموزشی تک پودمان / تک درس طراحی و اجرا میشود که قابلیت تجمیع دارند و به اختصار "دوره تکمیلی" نامیده می شود .

دوره آزاد چیست؟

به دوره آموزش عالی کوتاه مدتی اطلاق می گردد که جهت آموزش ضمن خدمت کارکنان دولت و دستگاههای اجرایی یا برای مشتری اجرا می شود. ساعات آموزش از یک ساعت تا چند ساعت می تواند متغیر باشد که قابلیت تجمیع ندارد و به اختصار "دوره آزاد" نامیده می شود.

چه کسانی می تواندد متقاضی اجرای دوره های کوتاه مدت باشند؟

بخشهای مختلف تولیدی، صنعتی و خدماتی شامل سازمانها و دستگاههای اجرایی، اتحادیه ها، بنگاههای اقتصادی، مراکز آموزش علمی کاربردی، موسسات آموزش عالی ، شرکتها و موسساتی که دارای فعالیت اجرایی- اقتصادی بوده و احراز هویت شده باشند می توانند از طریق واحد استانی درخواست اجرای دوره نمایند.

ضوابط پذیرش در  دوره های کوتاه مدت چیست؟

  • پذیرش داوطلبان در دوره ها توسط مجری ذیربط و از طریق سامانه ساتب  ( https://isateb.uast.ac.ir) انجام می پذیرد.
  •  احراز ضوابط ورودی مندرج در برنامه درسی مصوب دوره توسط مجری
  • داشتن شرایط عمومی ورود به آموزش عالی برابر مصوبات و مقررات مراجع ذیصلاح

آشنایی با حوزه دانشجویی و فرهنگی

اداره فرهنگی و دانشجویی به عنوان مدافع و پیگیر حقوق دانشجویان به دنبال احیای هویت دانشجویی و تقویت حس مطالبه­گری و وظیفه شناسی در دانشجویان است. در این راستا برنامه راهبردی این اداره بر مبنای شکوفایی ارزش­های اخلاقی و انسانی، افزایش حس امید و خود باوری، توسعه مهارت­های گروهی و فردی، تربیت دانشجویان مومن، خلاق و ایثارگر، افزایش شور و نشاط اجتماعی، ارتقای سطح سلامت جسمی و روانی دانشجویان، ارتقای انگیزه­ها و ارزش­های ملی و دینی بین دانشگاهیان و گسترش فضای همدلی و مسئولیت پذیری اجتماعی قرار گرفته است.

آشنایی دانشجویان با فضای نوین کسب و کار، ارتقای مزیت رقابتی دانش­آموختگان و به دست آوردن سهم بیشتری از بازار اشتغال مولد و کمک به رونق ملی برنامه اصلی و محوری دانشگاه بوده و بر این باوریم که این مهم از طریق گسترش فرهنگ مهارتی و توسعه مهارتهای شغلی و اجتماعی دانشجویان قابل تحقق می­باشد.

ما با برگزاری برنامه و جشنواره­های دانشجویی و فرهنگی به دنبال احیای هویت دانشجویی بوده و آن را فرصتی برای تعامل، هم­افزایی و همراهی دانشجویان و بسترسازی جهت ایجاد کسب و کار پایدار و دانش­بنیان می­دانیم.

ما در صدد آنیم که خلاقیت و ایده­پردازی دانشجویان را از مسیر فعالیت­های فوق برنامه فرهنگی و دانشجویی گسترش داده و مسیر حرکت در فعالیت­های کارآفرینانه  و اشتغال مولد را هموار نماییم.

چگونه از فعالیت­های فرهنگی دانشگاه اطلاع پیدا کنم؟

دانشجویان با مراجعه به سایت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه به این آدرس از کلیه فعالیت های اعم از جشنواره ها و المپیادها می­تواند آگاه شوند و ثبت نام نمایند.

چگونه با معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ارتباط برقرار کنم؟

هر مرکز آموزش علمی کاربردی دارای کارشناس فرهنگی و دانشجویی است که دانشجویان به منظور فعالیت در بخش فرهنگی و دانشجویی میتوانند با ایشان هماهنگی لازم را بعمل آورند.

ضمناً معاونت فرهنگی و دانشجویی واحد استانی نیز پاسخگوی دانشجویان و کارشناسان مراکز خواهد بود. برای اطلاع از شماره تماس معاونت فرهنگی و دانشجویی به این صفحه مراجعه نمایید.

نحوه شرکت در مراسم معنوی اعتکاف دانشجویی چگونه است؟

مراسم معنوی اعتکاف دانشجویی همه ساله همزمان با ایام البیض در ماه مبارک رجب برگزار می­گردد. کلیه دانشجویان علاقمند به شرکت در این مراسم معنوی می­توانند در موعد مقررکه از سوی دانشگاه اعلام می­گردد ثبت نام نمایند.

وظیفه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه چیست؟

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، نهادی است که زیر نظر رهبر معظم انقلاب در کلیه دانشگاه­ها و مراکز عالی، وظایف تصریح شده در اساس نامه را اجرا می­کند. برخی از وظایف این نهاد عبارت است از:

1-تبیین مسائل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی از طریق برگزرای جلسات، سخنرانی، بحث و مناظره، نشر مقالات و جزوات و....

2-انجام دادن مسئولیت­های روحانیان در محیط دانشگاه، مانند اقامۀ نماز جماعت و برپایی مجالس و محافل مذهبی و اهتمام به تعظیم شعائر اسلامی و مراسم مذهبی؛

3-اجرای برنامه­های آموزشی و پژوهشی و تربیتی در زمینه علوم و معارف اسلامی، از قبیل برگزار ی گردهمایی­ها و نشست­های تخصصی و جلسات پاسخ به سوالات؛

4-هدایت تشکل­ها و نهادها و حرکت­های اسلامی دنشجویی و دانشگاهی و تقویت فعالیت­های اسلامی در دانشگاه؛

5-همکاری با نهادها و مراکز حوزوی و دانشگاهی و پشتیبانی از آن­ها برای تقویت پیوند حوزه و دانشگاه؛

6-نظارت بر رعایت موازین اسلامی و ارزش­های انقلابی در اداره امور دانشگاه­ها و تشکل­ها و فعالیت­های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی مراکز هنری و ورزشی و خوابگاه­های دانشگاهی و نیز نشریات داخلی دانشگاه.

7-نظارت بر ارائه دروس معارف اسلامی.

شرایط ثبت نام در جشنواره ازدواج دانشجویی چیست؟

ثبت نام ازدواج دانشجویی، ویژه زوج­های دانشجویی که بیش از یک سال از تاریخ عقد آنان نگذشته باشد معمولاً آبان ماه هر سال به صورت اینترنتی از سوی ستاد ازدواج دانشجویی کشور همزمان در سراسر کشور انجام می­پذیرد. واجدین شرایط می­توانند در مهلت تعیین شده که اطلاع­رسانی آن انجام خواهد شد نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایند.

نحوه ثبت نام در جشنواره قرآنی دانشگاه چگونه است؟

جشنواره قرآنی دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی شهریور ماه هر سال به میزبانی دبیرخانه دائمی جشنواره واحد استانی قم به این آدرس با حضور برگزیدگان مرحله استانی در رشته­های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ، تفسیر و ترجمه در دو بخش خواهران و برادران برگزار می­گردد.

چگونه عضو کانون­های فرهنگی و اجتماعی شوم؟

دانشجویان علاقه­مند به انجام فعالیت­های فرهنگی و هنری می­توانند با راه اندازی تشکل­های فرهنگی دانشجویی مختلف و یا عضویت در تشکل­های موجود از قبیل بسیج دانشجویی، کانون قرآن و عترت، کانون دانشجویی هلال احمر و.... زمینه لازم برای انجام اینگونه فعالیت­ها را فراهم نموده و در جشنواره­ها و مسابقات فرهنگی متفاوت شرکت نمایند. کانون ها فعالیتهای شاخص خود را در جشنواره رویش میتوانند ثبت کنند.

نحوه شرکت در اردو­های فرهنگی تفریحی را بیان نمایید؟

مرکز آموزش علمی کاربردی می­توانند با اخذ مجوز از شورای فرهنگی واحد استانی دانشگاه نسبت به برگزاری اردو­های فرهنگی، تفریحی و زیارتی و هم­چنین بازدیدهای علمی تخصصی اقدام نماید.

چگونه عضو بسیج دانشجویی مرکز شوم؟

بسیج دانشجویی با فرمان امام خمینی(رحمته الله) در دوم آذر 1367، با هدف پاسداری از اصول انقلاب و اسلام، دعوت به اتحاد حوزه و دانشگاه، ایجاد حکومت بزرگ اسلامی و فتح جهان توسط اسلام تشکیل شد. بسیج دانشجویی، فراگیرترین جبهه تشکلی نیروهای ارزشی در دانشگاه، در مقاطع مختلف دو دهۀ اخیر است که توانسته متناسب با تحولات کشور و دانشگاه، نقش ویژه­ای ایفا کند. هر مرکز آموزشی یک پایگاه بسیج دارد که دانشجویان می­توانند درآن به فعالیت بپردازند.

وظیفه شورای تعامل و تبادل نظردانشجو و دانشگاه چیست؟

به منظور تبادل نظر و اطلاع از نظرات ارزشمند دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی در موضوعات علمی، اجتماعی و فرهنگی و رفاهی، شورای تعامل و تبادل نظر دانشجویان در هر مرکز آموزش علمی کاربردی با حضور نمایندگان تشکل­های دانشجویی و دو نفر از دانشجویان علاقمند تشکیل می­شود. شایان ذکر است دبیران شورای تعامل مراکز اعضای تشکیل دهنده شورای تعامل و تبادل نظر دانشجو و دانشگاه هستند و دبیر انتخابی آنها نماینده دبیران استانی است که در جلسات ستاد مرکزی شرکت خواهد کرد.

تخفیف شهریه شامل چه دانشجویانی میشود؟  

دانشجویان مشمول تخفیف شهریه میزان تخفیف آنان مطابق با دستورالعمل با هدف کمک و ایجاد انگیزه و بالا بردن توان علمی و جبران بخشی از هزینه دانشجویان مقام آور علمی، فرهنگی و ورزشی، نیازمند و فاقد استطاعت مالی در دانشگاه جامع علمی­کاربردی از10 % الی50 % بهره­مند شوند.

چگونه از وام شهریه بهره مند گردیم؟  

هر دانشجو می­تواند در هر مقطع تحصیلی(کاردانی،کارشناسی) تا سقف چهار نیم سال در هر مقطع به مبلغ10،000،000 ریال از سوی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تسهیلات وام شهریه استفاده نمایند. این تسهیلات و باز پرداخت آن 9 ماه بعد از فراغت از تحصیل بصورت اقساطی خواهد بود.

نحوه استرداد وجه چگونه است؟  

دانشجویانی که اضافه واریزی داشته باشند، به هر دلیلی از سهم15 % ستاد طلبکار شوند بعد از فارغ التحصیلی با ارائه مدارک و مستندات و با اعلام شماره حساب به نام خود دانشجو مبلغ به حساب دانشجو واریز می­گردد.

چگونگی نقل و انتقالات دانشجویان در مراکز آموزشی 

به منظور پاسخگویی به تقاضاهای اجتماعی و خانواده محترم دانشجویان و همچنین کمک به افزایش انگیزه ادامه تحصیل دانشجویان مستعد و قانونمند کردن فرآیند میهمانی و انتقال دانشجویان، ضمن ایجاد هماهنگی و و حدت رویه یکسان با رعایت کلیه مقررات و حفظ استانداردهای آموزشی و بر اساس اسناد بالادستی(شماره 41/3/88441 مورخ 1392/03/20 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) آیین نامه نقل و انتقالات دانشجویان دانشگاه جامع علمی­کاربردی تهیه و تدوین گردیده است.

نحوه تحصیل دانشجویان شاهد و ایثارگردر دانشگاه چگونه است؟  

دانشجویان شاهد و ایثارگر شامل همسر و فرزندان شهدا، جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنها، آزادگان و همسر و فرزندان آنان که در یکی از مقاطع تحصیلی دانشگاه علمی کاربردی مشغول به تحصیل هستند بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف است نسبت به تامین و پرداخت (100%) هزینه شهریه تحصیلی کلیه مشمولین در وجه دانشگاه اقدام کند، مطابق با آیین­نامه در هیچ یک از مراحل و فرایند تحصیل شامل ثبت نام، اخذ امتحانات، فارغ التحصیلی و دریافت گواهی و مدرک تحصیلی مانعی برای دانشجو ایجاد نشود.

آیا در مراکز جشن فارغ التحصیلی برگزار می­گردد؟  

مراکز آموزش علمی­ کاربردی هر سال می­بایست نسبت به برگزاری جشن فارغ التحصیلی اقدام نمایند.

هدف از تشکیل شورای انضباطی دانشجویان را بیان نمایید؟

دوره دانشجویی عبور از دوره نوجوانی به جوانی است و زمان آموختن و تجربه اندوزی جهت ورود به عرصه­های جدی زندگی است. لذا تشکیل شورای انضباطی احترام گذاشتن به دانشجو و ایجاد جایگاه ویژه رسیدگی به تخلفات دانشجویی می­باشد تا تبعات سنگین قضایی بر دوش دانشجویان سنگینی نکند. با این اوصاف شوراهای انضباطی با حداکثر انعطاف و ظرافت با تخلفات دانشجویان برخورد می­نماید و فرصت جبران برای دانشجویان لحاظ می­شود، لذا صدور آراء تعلیقی، اخذ تعهد مکتوب و تذکرهای انضباطی فرصتی است برای جبران گذشته و در صورت عدم تکرار خطا و بر اساس مصلحت و تشخیص اعضای شورای انضباطی و دانشگاه امکان حذف برخی از سوابق انضباطی پس از پایان دانش­آموختگی مطابق با آیین­نامه میسر خواهد بود.

وظیفه شورای حل اختلاف در مراکز آموزشی چیست؟  

شورای حل اختلاف در مراکز آموزش علمی­کاربردی با ترکیب اعضایی از رئیس مرکز، معاون یا مدیر دانشجویی و فرهنگی مرکز، مدرس معارف، مدرس حقوق، مشاور روانشناسی مرکز و یک نفر دانشجو تشکیل می­شود. در شورای حل اختلاف استماع و ارشاد انجام می­شود و در صورت تصمیم­گیری شورای حل اختلاف مبنی بر اختصاص تنبیهات، موضوع طی نامه­ای در قالب پیشنهاد به همراه اصل پرونده و حفظ بدل جهت طرح در شورای انضباطی ارسال خواهد شد.

چگونه در جشنواره مناظره دانشجویی شرکت کنیم؟  

مناظره عبارت است از گفتگو و نکته­بینی رو در رو با استفاده از روش رسمی استدلال تعاملی و به کارگیری شواهد و مدارک؛

 این مسابقات هر سال به میزبانی یک واحد استانی در آذر ماه برگزار می­گردد، هر مرکز می تواند یک تیم چهار نفره در دو گروه (آقایان و بانوان) به مرحله استانی فرستاده و بعد از برگزاری این مرحله یک تیم برتر در گروه آقایان و یک تیم برتر در گروه بانوان به مرحله کشوری اعزام می­گردد.

نحوه فعالیت در انجمن­های علمی دانشجویی چگونه است؟  

در هر مرکز آموزش علمی کاربردی انجمن علمی فعال و راه اندازی گردیده و دانشجویان علاقمند می­توانند با عضویت در این انجمن­ها فعالیت­های علمی، تحقیقاتی، کار آفرینی و تخصصی مرتبط با رشته تحصیلی خود داشته باشند. ضمناً این انجمن­ها از حمایت­های مالی و معنوی دانشگاه در وزارت علوم بهرمند شده و ضمن شرکت در جشنواره­های مختلف از جمله جشنواره ملی حرکت، می­توانند از تسهیلاتی چون اعزام به فرصت­های مطالعاتی خارج از کشور نیز استفاده نمایند.

آیا کانون مشاوره دانشجویی در مراکز آموزشی دانشگاه فعالیت دارد؟  

کانون مشاوره دانشجویی هر مرکز با حضور کارشناسان مجرب فعال بوده و در روزهای مشخص و تعیین شده خدمات مشاوره­ای در زمینه­های مختلف روانی، تحصیلی، ازدواج و....به دانشجویان ارائه می­نمایند.

آیا دانشگاه انجمن­های ورزشی دارد؟

انجمن ورزشی دانشجویی، نهادی است دانشجویی که به منظور هماهنگ کردن فعالیت­های خودجوش ورزشی دانشجویان و با عضویت دانشجویان علاقه­مند فعالیت­های ورزشی در سطح دانشگاه با اهداف زیر تشکیل می­شود:

غنی سازی اوقات فراغت و تامین سلامت جسمی و شادابی و نشاط روحی دانشجویان، از طریق تعمیم و گسترش  ورزش در دانشگاه­ها؛

تقویت مدیریت نیروی انسانی ورزشی دانشگاه­های کشور، از طریق توسعۀ مشارکت سنجیده و قانونمند دانشجویان.

توسعه مشارکت دانشجویان در تصمیم سازی و تنظیم برنامه­های قابل اجرا و جلب همکاری آن­ها در اجرا.

ایجاد محیطی مملو از همکاری و تعاون و تقویت روحیه معاضدت و مشارکت بین اقشار دانشجویی و دانشگاهی در زمینه ورش دانشجویان.

چه تسهیلات ویژه­ای برای دانشجویان نخبه علمی، فرهنگی، ورزشی که در دانشگاه وجود دارد؟  

نفرات اول، دوم و سوم جشنواره قرآن دانشجویان، جشنواره ملی علمی کاربردی، جشنواره خوارزمی، المپیادهای ورزشی و مسابقات قهرمان کشوری علاوه بر دریافت جوایز نفیس به ترتیب از 30درصد،20درصد و 10درصد تخفیف شهریه برخوردار می­گردند.

چگونه در المپیادها و مسابقات ورزشی شرکت کنیم؟  

هر سال مسابقات قهرمان کشوری  و هر دوسال یکبار المپیاد فرهنگی ورزشی در دو گروه دختران و پسران بر اساس زمانبندی که از سوی مدیرکل تربیت بدنی دانشگاه اعلام می­گردد در رشته­های مختلف برگزار می­شود دانشجویان دارای عناوین قهرمانی استان و کشوری جهت ثبت نام به امور دانشجویی فرهنگی مرکز محل تحصیل خود و یا واحد استانی دانشگاه مراجعه نماید تا در زمان مناسب هماهنگی­های لازم با آنها صورت پذیرد.

آیا واحد تربیت بدنی و ورزش­های همگانی در دانشگاه فعال است؟  

دانشجویان ورزشکار که متقاضی شرکت در فعالیت­های تربیت بدنی می­باشند می­توانند اطلاعات و سوابق ورزشی خود را به مرکز محل تحصیل خود قرار داده ودر مسابقات شرکت نماید، همچنین هر سال جشنواره ورزش­های همگانی و بومی و محلی در مراکز برگزار می­گردد و علامندان می­توانند در دو گروه دختران و پسران در رشته­های اعلام شده از سوی دانشگاه با هماهنگی و ثبت نام اولیه شرکت نمایند، به نفرات برتر حکم، مدال و جوایزی اهداء می­گردد.

نحوه بررسی پرونده­های مالی دانشجویان را بیان نمایید؟

دانشجویانی که واحد­های درسی در هر مقطع تحصیلی اخذ و پاس نموده­اند پرونده­های آنها توسط مراکز جهت فارغ التحصیلی به واحد استان ارجاع داده می­شود وانجام کلیه امور دانشجویی، بررسی دقیق، رعایت کلیه قوانین و دستورالعمل­های آموزشی اعم از بررسی میزان وام صندوق رفاه دانشجویان وزارت عتف، تعهد خدمتی، بروزرسانی و اعمال تغییرات لازم و غیره در سامانه جهت روند مراحل بعد تسریع می­گردد.

آیا در دانشگاه ارزاق دانشجویی داریم؟  

با عنایت به تاکید ریاست محترم دانشگاه، مقرر گردید یارانه ارزاق در قالب کارت رفاهی مستقیماً به حساب دانشجو واریز گردد. لذا ورودی­های 96 و 97 پس از گردآوری اطلاعات فردی و آموزشی دانشجویان غیر شاغل واجد شرایط تعداد 1024 بن کارت ملت برای دانشجویانی که مشخصات آنان صحیح بوده صادر و تحویل گردید.

نحوه استفاده از بیمه حوادث دانشجویی چگونه است؟  

کلیه دانشجویان می­توانند به منظور تامین و جبران بخشی از هزینه­ های درمانی و بیمارستانی که با مقررات و آیین نامه­ های بیمه آسیا و با تعیین حدود تعهدات متقبل می­شوند، تحت پوشش بیمه دانشجویی قرار گیرند.