Aryanic
  • مایشگاه دستاوردها و توانمندی های دانشگاه جامع علمی
  • رشته های پذیرش کارشناسی مهرماه 96
  • تربیت مدرس
  • کاربرگ های آموزشی
  • ارتباط با ریاست
  • مجموعه قوانین و مقررات آموزشی
  • استانداری گلستان
صفحه اصلي > واحد استانی گلستان 

واحد استانی گلستان

 
امروزه تربیت نیروی انسانی ماهر، متخصص و کارآمد از عوامل کلیدی و انکارناپذیر در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر کشوری محسوب می­شود. انسان ارزشمندترین و بزرگترین ثروت هر جامعه است و برای تربیت وی، آموزش امری حیاتی است.
پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، تلاش­های شایسته­ای جهت کارآمدی نظام آموزش عالی در حوزه اقتصاد و توسعه کسب و کارهای دانش بنیان صورت گرفته است. دانشگاه جامع علمی-کاربردی به عنوان یکی از دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی و بزرگترین نهاد آموزش عالی مهارتی کشور، نقش کلیدی و مؤثری در این عرصه عهده­دار شده است. هدف از تشکیل این دانشگاه، جلب مشارکت سازمان­ها، دستگاه­های اجرایی دولتی و غیردولتی برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بخش­های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است تا بدینوسیله سطح دانش کاربردی مشاغل ارتقاء یابد و همچنین در پیوند میان آموزش عالی و فعالیت­های اقتصادی حضور و نقش آموزش عالی در توسعه اقتصادی ایران اسلامی تأثیر گذارتر گردد.
طی چند سال گذشته اهتمام دولت محترم به بازنگری آموزش­های عالی مبتنی بر کسب و کار؛ به تعریف و تولد نظامی جدید در عرصه آموزش عالی کشور منجر گردید که امروزه با نام نظام آموزش عالی مهارت و فناوری شناخته می­شود و دانشگاه جامع علمی-کاربردی به عنوان متولی این نظام آموزشی می­باشد.
نظام آموزش عالی مهارت و فناوری شامل آموزش­هایی است که با هدف ارتقاء و انتقال دانش کار و فناوری، به هنگام کردن مهارت­های شغلی و افزایش مستمر و فزاینده بهره­وری در تمامی سطوح تحصیلی مهارت و فناوری به صورت آموزش­های رسمی و آموزش­های تکمیلی بین سطوح طراحی و اجرا می­شود و با استفاده از
فناوری­های آموزشی روز و ظرفیت­های آموزشی محیط کار، افراد را بر اساس استانداردها و صلاحیت­های شغلی و با تأکید بر اخلاق حرفه­ای برای احراز شغل، حرفه و کسب و کار تا سطح مطلوب تربیت می­نماید.
مأموریت­های نظام آموزش عالی مهارت و فناوری عبارتند از:
الف) توسعه کمی و کیفی آموزش­های مهارت و فناوری مبتنی بر پژوهش­های کاربردی و آمایش سرزمین با بهره­گیری از ظرفیت بخش­های مختلف کشور اعم از دولتی، عمومی، تعاونی و خصوصی با رویکرد تقاضا محور و در تعامل مستمر و مؤثر با نهادهای بین­المللی.
ب) نیازسنجی مستمر آموزشی مبتنی بر آمایش سرزمین و برنامه­ریزی، سازماندهی و هدایت آموزش­های مهارت و فناوری با توجه به نظام­های آموزشی بین­المللی.
پ) معرفی و هدایت فارغ­التحصیلان آموزش­ مهارت و فناوری به بازار کار از طریق تعامل با بخش دولتی و غیردولتی و بر اساس ظرفیت­ها و فرصت­های شغلی شناسایی شده و توانمندی­های فارغ­التحصیلان.
ت) معرفی و هدایت فارغ­التحصیلان آموزش مهارت و فناوری به بازار کار از طریق تعامل با بخش دولتی و غیردولتی و بر اساس ظرفیت­ها و فرصت­های شغلی  شناسایی شده و توانمندی­های فارغ­التحصیلان.
ث) تأمین نیاز آموزشی حوزه­های شغلی تا بالاترین سطوح آموزش عالی مهارت و فناوری بر اساس تحولات فناوری و فراهم کردن زمینه آموزش مادام­العمر.
ج) فراهم نمودن امکان تجمیع دوره­های آموزش تکمیلی بین سطوح تحصیلی و معادل­سازی با دوره­های رسمی.

معرفی دانشگاه جامع علمی-کاربردی استان گلستان

دانشگاه جامع علمی-کاربردی استان گلستان، به عنوان یکی از واحدهای استانی دانشگاه جامع علمی-کاربردی از سال 1386 با 2 مرکز آموزش علمی-کاربردی تحت نظارت و حدود 1000 دانشجو در 15 رشته تحصیلی فعالیت خود را آغاز نمود. این دانشگاه به منظور تحقق اهداف و رسالت­های خود در راستای اعتلای فرهنگ مهارت­آموزی و توسعه آموزش­های مهارتی تمام توان خود را بکار گرفت و با ارائه مجوز تأسیس مرکز آموزشی به متقاضیان واجد شرایط زمینه توسعه آموزش­های عالی مهارت و فناوری را فراهم نموده است. در حال حاضر 22 مرکز آموزش علمی-کاربردی با حدود 13000 دانشجو، 1000 مدرس و 162 رشته تحصیلی در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته، تحت نظارت دانشگاه جامع علمی-کاربردی استان گلستان مشغول به فعالیت هستند. شایان ذکر است تا کنون حدود 11000 نفر از دانشگاه جامع علمی-کاربردی استان گلستان فارغ­التحصیل
شده­اند. 
از جمله فعالیت­ها و افتخارات این دانشگاه در راستای تحقق اهداف نظام آموزش عالی مهارت و فناوری می­توان به موارد زیر اشاره نمود:
-         راه اندازی مراکز آموزشی در جوار صنعت به منظور آموزش دانشجویان در محیط واقعی کار.
-         ارائه وام شهریه به دانشجویان متقاضی از محل اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
-         برگزاری کنفرانس­ها، همایش­ها، نمایشگاه­ها، جشنواره­ها و کارگاه­های آموزشی متعدد با توجه به نیاز استان.
-         شناسایی نیازهای آموزشی استان و تهیه و تصویب برنامه­های درسی مقطع­دار و کوتاه مدت مورد نیاز.
-         تشکیل هیأت اجرایی جذب مدرسان و برگزاری جلسات متعدد کارگروه­های تخصصی جهت شناسایی و بهره­گیری از مدرسان مجرب در مراکز آموزشی تحت نظارت.
-         برگزاری دوره­های تربیت مدرس جهت ارتقای توان مدرسان در نظام آموزش عالی مهارت و فناوری.
-         برگزاری کارگاه­های آموزشی متعدد برای مراکز آموزشی تحت نظارت به منظور تسهیل در امور مربوط به دانشجویان و ارباب جوع.
-         کسب عنوان غرفه برتر در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی سال 1391.
-         کسب عنوان برتر در عملکرد حوزه فرهنگی و اجتماعی.
-         برگزاری جشنواره­های ورزشی متعدد در سطح مراکز آموزش علمی-کاربردی استان.
-         کسب مقام در المپیادهای ورزشی دانشجویان دانشگاه­های جامع علمی-کاربردی سراسر کشور.